FOLLOWER !

ALLYSA 3 & 4


BAB 3



"kau kenapa ni izz . angin takde , ribut taufan jangan cakaplah , tetiba kau marah minah tu tadi apahal ? " imran memecah keheningan sambil bertanya kepada izz . izz masih leka memandu dan terus memandu tanpa menghiraukan soalan imran . "Tengku Izhar bin Tengku Tajuddin , kau dengar tak apa aku cakap ???? " imran bertanya kembali . "Aku dengar lah , please stop give me any question sebab aku betul-betul takminat nak jawab soalan kau , boleh ? " izz mula berkata . " bukan aku nak tanya ke apa , tapi aku pelik , aku tak pernah tengok perangai kau macam  ni ? mana pernah kau maki perempuan sesuka hati kau ? aku kenal kau lah izz " imran bermain kata-kata supaya izz ingin membuka mulut . "Asal kau dungu sangat eh ? FYI , For Your Infomation , perempuan tuu sebenarnya .........." tanpa sempat izhar meneruskan kata-kata , deringan telefon bimbitnya kedengaran "kejap eh" izz bersuara "yess mama ? kenapa ?" izz menerima panggilan daripada Tengku Marlia , ibu kepada izz . "okay , Izz ontheway sekarang " izz matikan telefon bimbit lalu memencut laju kereta yang dipandunya . "woi , bawak slow-slow lah" imran kelihatan agak ketakutan dengan sikap izz . "aku nak cepat , aku hantar kau balik then aku nak balik rumah , oh ye lagi satu , cerita yg aku nak story kat kau tu later2 k aku bagitahu " izz saje nak lari dari topik utama , "kau memang kan sengaja taknak bagitahu aku !?" imran merengus ......

"Allysa , satu college kecoh pasal kau petang td , kenapa ni ?" Mia terus bertanyakan soalan bila ternampak allysa pulak ke rumah . Mia ni memang macam ni , macam polis suka tanya itu ini , mia ni jugak housemate si allysa . "takde pape lah mia , salah faham je " allysa menjawab . "Salah faham ? salah faham  sampai maki hamun semua ? salah faham apa tu ? dalam dunia ni takde peristiwa yang berlaku tanpa sebab tau makcik! " mia menduga dengan kata-kata . hisssss dia dah mula dah kasi ayat yang mencekam nak kenakan aku ni , lysa mendengus . " yela salah faham , aku jatuh , makanan aku kena baju mamat tu , then mamat tu maki aku , tu je " ringkas lysa menjawab lagi , "itu je ?? itu je ?? asal kau takpanggil aku masa tu ? call aku ke ? geram pulak aku dengar bila  kau kena maki dengan mamat tu , aku kenal sangat Izhar tu , ego tinggi melangit , dia taktahu ke kau student baru kat situ ? " mia bertanya kembali . " entahlah , aku pon tak pasti , ehhh kejap , tadi kau cakap kau kenal dia kan ? hmm kenal macam mana tu ? " allysa menanya soalan . "kenapa ??? " mia hanya mampu menjawab itu sahaja . "hesss takde pape lah , aku naik dulu aku penat , chawww " , allysa terus memulakan lagkah dan naik ke bilik ...

Izz memulakan langkah masuk ke banglo yang indah di depan matanya milik keluarganya sendiri . sampai dirumah izz terus menuju ke ruangan sofa untuk berehat disitu sebentar , jacket yang dipakainya dilucutkan lalu dicampak ketepi , "huhh , panas betul hari ni ! bahang ! " izz berkata sendiri . "there you are , where are you going last night ? balik lambat lagi ? pagi-pagi mama masuk bilik tengok kamu dah takde ? " tiba-tiba suara Tengku Marlia memecah keheningan . "izz balik lambat semalam lepak dengan imran and bakal menantu kesayangan mama tu si Julia " izz masih tidak pandang mamanya yang duduk disebelah. " where is she ? dah lama tak datang jenguk mama si julia tu , rindu pulak kat dia " Tengku Marlia menduga , "Mama pleaseeeeeeeeee ! jangan cakap pasal perempuan tu " izz mula rasa kurang selesa , "But why izz ? dia bakal jadi isteri izz , bakal jadi ibu kepada anak-anak izz ! " Tengku Marlia meninggikan suaranya . "Correction mama , Julia jadi isteri izz nanti , itu semua atas perancangan bisnes mama dengan Dato Soffian papa kepada Julia , mama dgn papa kan nak sangat besarkan Empire Holding dengan Tuah Holding ? bukan begitu ? Izz tak pernah cintakan Julia , mama tahu sendiri semua tu kan ? so mama jangan salahkan izz kalau benda ni akan jadi masalah yang palimg rumit kelak " izz berterus-terang . "Izz jangan biadap dengan mama! mama takpernah rancang perkahwinan izz atas dasar harta , atas dasar ingin membesarkan perniagaan papa dengan mama , mama pilih Julia sebab dia padan dengan izz , sebab dia pandai jaga hati mama " Tengku Marlia dah mula naik angin " Ohhhh dia pandai jaga hati mama ? okay kalau macam tu mama jela kahwin dengan julia , okay ? dah lah izz nak naik atas , penat sangat nak tidur " izz terus meninggalkan mamanya keseorangan , "Tengku Izhar Bin Tengku Tajuddin  !!!!! mama belum abis cakap lagi " suara Tengku Marlia tidak diendahkan langsung oleh izz ..

BERSAMBUNG ~



BAB 4


"Izz , mari turun makan nak , mak timah dah siapkan makan malam , mama dan papa dah ada di meja makan tengah tunggu izz " mak timah a.k.a orang gaji dirumah izz mengetuk pintu bilik izz berkali-kali . lalu pintu itu dibuka oleh izz " apa ni mak timah ? mak timah nak apa ?" izz menanyakan soalan . " mari turun makan nak , seharian anak takmakan ? papa dengan mama dah tunggu izz katbawah , mari turun " mak timah memandang izz . " apa anak anak ? bila masa mak timah jadi mak saya ? arghhhhhhh " pintu bilik dihempas oleh izhar dan dia terus menuju keruangan meja makan .

"Izhar kenapa ni ? bising-bising papa dengar kat atas tadi?" Tengku Tajuddin bersuara ."takde pape ," izhar menjawab . "awak tengok lah anak awak tu , biadap dari petang tadi , saya cakap sikit terus melenting " Tengku Marlia mula menyampuk . "Izz ni kenapa ?" Tengku tajuddin mula meninggikan suara ! " Izz kenapa ? papa tanya izz kenapa ? izz jadi macam ni sebab papa dengan mama ! papa dengan mama yang buat izz jadi macam ni !!!!!! " izz mula naik baran . "Izz , papa takpernah ajar anak papa tinggi suara dengan orang tua ? mana adab kau ni ? " Tengku tajuddin mula hilang sabar . "Adab papa tanya ? Adab ? selama ni izz ingat orang dalam rumah ni taktahu apa itu adab! " izz berani melontarkan jawapan terhadap papanya . "pangggggggggggggggg" satu tamparan hinggap dimuka izz " Izz jangan nak kurang ajar !! " Tengku Tajuddin sudah betul-betul hilang sabar . Izz terus hentak pingan yg ada di atas meja dan kembali ke bilik " arghhhh melampau betul lah budak tu sekarang " Tengku Marlia merasa tidak puas hati .

Selepas selesai allysa bersolat , dia melipat kain sejadah serta telekung dan diletakkan di dalam almari . Dia terus menuju ke katil dan melabuhkan punggung di katil . " Izhar , awak benci saya ke ? " allysa mula memikirkan izz . "Kenapa awak sanggup buat saya macam ni ? apa salah saya ???? " airmata allysa mula gugur dan membasahi bumi .

"Ini semua sebab perempuan tu , semua sebab kau Allysa ! aku benci kau ! aku benciiiiiiiiiii !!!! " Izhar mencampak-campak barang-barang yang ada didalam biliknya . Izhar menuju ke almari dan membuka lalu mencari-cari sesuatu yang telah lama dia simpan . akhirnya izhar terjumpa kotak yang terisi gambar-gambar lama dia bersama dengan allysa satu ketika dahulu , izhar membelek-belek gambar tersebut sambil mengengam erat tanggannya . " sebabkan kau , aku merana , sebabkan kau , aku menderita 3tahun dahulu , tapi kenapa kau muncul balik ? apa kau nak ? aku akan pastikan kau menderita Allysaaaa ! Itu janji aku !! " izhar mula berdendam ................


BERSAMBUNG ~

ingin mengetahui kisah selanjutnya ? kenapa izhar berdendam ? tercapaikan dendam tersebut ? nantikan sambungannya :)

No comments:

Post a Comment